Bemutatkozunk

Intézményi környezet rövid bemutatása

- Bolyai János Református Általános Iskola -

 

A Bolyai János Református Általános Iskola Nagykanizsa központjában, az Erzsébet tér egyik legimpozánsabb műemlék-épületében kapott helyet. A barokk stílusban készült saroképület 1952-től működik iskolaként, 2011. augusztus 1-jétől fenntartói határozat alapján a Zrínyi Miklós és Bolyai János Általános Iskola tagintézményeként majd 2024. szeptember 1-jétől Bolyai János Református Általános Iskolaként. Az intézmény szakmai függetlenségét megőrizte, és megtartotta hagyományait.

Infrastrukturális szempontból az iskola fekvése kiváló, hiszen a kulturális intézmények; zeneiskola, a művelődési központ, a városi könyvtár könnyen elérhetők. Az autóbusz-állomás közvetlen szomszédsága a vidékről érkező gyermekek fogadására is a alkalmassá teszi.

Kétsoros iskolánk nyolc évfolyamon nyújt alapfokú oktatást az ide járó gyermekek részére.

Az iskola épülete építészeti szempontból megfelel az általános iskolai képzésnek. A tantermek nagy része tágas, világos. A patinás lépcsőház és a folyosók tiszteletet parancsolóan idézik a múlt századot, ugyanakkor – a felújított részben – a tantermek berendezései, felszereltsége megfelelnek a mai kor igényeinek.

Az intézmény jól felszerelt, rendelkezik a tanítás-tanulás folyamatához szükséges tárgyi eszközökkel. Összesen 16 tanterem, egy előadóterem, egy tornaterem, két tornaszoba, két informatika-, matematika-, technika-, nyelvi- és művészeti szaktantermek, valamint több szertár segíti a mindennapi munkánkat. A főépület tetőterében kialakított iskolakönyvtárunk 13042 db-os könyvtári állománnyal áll rendelkezésére az olvasni vágyóknak. A 2010-11-es tanév során az épület alatt levő pince is felújításra került. Tornaszoba, szabadidős helyiségek, szakköri termek kaptak itt helyet, jó lehetőséget biztosítva szakkörök, vetélkedők, szabadidős tevékenységek, akár egy-egy műsor próbáinak lebonyolítására. Épületünk impozáns, központi helyisége a Bolyai Galéria, mely nem csak kiállításoknak, de kisebb műsoroknak, énekkari próbáknak is helyet ad. A melegítőkonyhával együtt külön épületben kapott helyet a 120 fő befogadására alkalmas ebédlőnk.

A szakmai munka hátterét biztosító infrastruktúra jó. Az IKT adta lehetőségek megfelelőek az intézményben: a felsős osztálytermek nagy része rendelkezik interaktív táblával, projektorral és laptoppal, a többi osztály számára a konferenciaterem jelent megoldást a ppt-k és szemléltető anyagok lejátszására. Az Internet hozzáférés valamennyi teremben megoldott.

Az intézményben sokszínű pedagógiai tevékenység folyik.

Alsó tagozaton minden osztályban két-két nevelő tantárgymegosztással, váltott munkarenddel látja el a feladatokat.

A délutáni napközit teljes osztálylétszámmal szervezzük minden osztályban. A házi feladat elkészítésén kívül, szakköri foglalkozások, osztályprogramok gazdagítják tanulóink délutáni szabadidejét. A gyermekek örömére egész tanévünk bővelkedik rendezvényekben, programokban: Állatok Világnapja, Zenei Világnap, Víz Világnapja alkalmából rendezett megemlékezések, jeles ünnepekhez kapcsolódó programok; Mikulás műsor, farsangi bál, gyermeknap, mozilátogatás, kulturális bemutató, osztálykirándulások. Rendszeresen veszünk részt a városi könyvtár, városi múzeum programjain is.

Első osztálytól tanulhatnak kisdiákjaink német vagy angol nyelvet.

Tehetséges alsós tanulóinkat minden városi és városkörnyéki versenyen szerepeltetjük.

A leendő elsősök színes Suliváró programjaink keretében ismerkedhetnek az iskolával és a tanítókkal.

Tantestületünk erőssége az innováció, az új igényekhez való igazodás. A jövőben nagyobb hangsúlyt kap az informatika és már alsó tagozattól kihasználjuk a robotika adta lehetőségeket is.

Intézményünk nagy hangsúlyt fektet az algoritmikus, előre tervező gondolkodás fejlesztésére, ebben segít minket a robotika. Ezáltal játékosan, cselekedtetve nevelünk problémamegoldásra és alapozzuk meg a későbbi programozási ismereteket.

Az első osztályosok oktatásába beépül a Polgár Judit féle Sakkpalota program. Játékos alkalmazásával segítjük a tanulók logikus, kreatív és algoritmikus gondolkodásának fejlődését.

Felső tagozaton az alapképzésen túl célzott tehetséggondozás is folyik. Nívócsoportos rendszerben kerül sor a matematika és az idegen nyelvek tanítására. A tehetséggondozás szakköri tevékenységek formájában is zajlik. Nagy hangsúlyt fektetünk –többek között- szakköri foglalkozások keretein belül a különféle versenyekre történő felkészülésre és részvételre; iskolai, vagy akár városi ünnepségek színvonalas megrendezésére.

Az iskola Pedagógiai Programjában nemcsak a tehetséggondozást, hanem a hátránnyal küzdő, sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztését is felvállalta. Az integrációt az iskola Alapító okirata is tartalmazza. A Térségi Pedagógiai Szakszolgálattal együttműködve sokat tudunk tenni a nehézségekkel, hátránnyal küzdő gyermekeknek a beilleszkedéséért, képességeik maximális kibontakoztatásáért.

Az intézmény 1-5. évfolyamokon napközis, 6-8. évfolyamokon tanulószobai ellátást biztosít.

Pedagógusainkra a nyitottság, a szakmai elkötelezettség, következetesség, a megújulás képessége, és az együttműködés a jellemző. A nyugodt légkörben végzett munkát a diákok jó tanulmányi eredménye (4,0 fölötti) a megyei, országos tanulmányi versenyeken elért kiváló helyezések is alátámasztják.

A tantestületben alsós és felsős, valamint egy nyelvi munkaközösségben folyik a szakmai munka. A három alap munkaközösségen belül különböző műveltségterületű állandó munkacsoportok tevékenykednek, illetve egy-egy nagyobb feladat elvégzésére célzottan alakulnak ideiglenes munkacsoportok (például: „Iskolanyitogató”, pályázatírás).

Az intézményünkben végzett szakmai munkát hatékonyan segíti a Szülői Munkaközösség, és a Bolyai Alapítvány.

Pedagógiai tevékenységünk középpontjában a gyermek áll. Pedagógiai programunk legfőbb alapértékei a hazaszeretet, a környezettudatos és egészséges életmód, a kulturált viselkedés és a humánus szemlélet. A megváltozott világ tőlünk is változást, teljes szemléletváltást követelt. Ennek jegyében kiemelten fontosnak tartjuk az élethosszig tartó tanulás folyamatát a kulcskompetenciák fejlesztése révén; az esélyegyenlőséget; az oktatás minőségének a fejlesztését. Tanításunkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a tanulásmódszertan alkalmazása, amely egy tanulást támogató módszer. Segít felkelteni a tanulók tudásvágyát, képessé teszi őket az önálló tanulásra, új ismeretek eredményes elsajátítására. Nevelőtestületünk elkötelezett híve az innovációnak, a szakmai önállóságnak. Céljaink közt szerepel az alkotó gondolkodás, a megfelelő motiváltság elérése modern, változatos, differenciált és integráló pedagógiai módszerek alkalmazásával; a tolerancia, az együttműködés kialakítása tanulóinkban kooperatív technikák használatával; jogait és kötelességeit egyaránt ismerő állampolgárok nevelése.

Az iskola egyéni arculatának megteremtésében jelentős szerep jut a hagyományok tiszteletének. Ilyen évtizedes tradícióként említenénk meg a „Bolyai hét” rendezvénysorozatot, amelynek zárásaként minden évben megrendezésre kerül a Bolyai Matematikaverseny eredményhirdetése, mely már városi rendezvénnyé „nőtte ki” magát. Kulturális rendezvényeinkkel is színesítjük a városi palettát, közülük a legszélesebb rétegeket megmozgató „Rügyfakadás, szívdobbanás…” mottójú tavaszi fesztiválunk a legkimagaslóbb igényes produkcióival, melyet minden alkalommal a 8. évfolyamosok búcsútánca tesz emlékezetessé. Legújabb hagyományteremtő kezdeményezésünk a szülők-nevelők közös rendezvénye, a tavaszi (vagy őszi) Virágbál, mely egyre nagyobb sikert arat a szülők körében.

Iskolánk kiemelt feladata, hogy kapcsolatot tartson városunk köznevelési és kulturális intézményeivel. A gyermekek egészségügyi ellátásáról, az ifjúságvédelemről gondoskodó társintézményeken túl szoros a kapcsolatunk a nevelési tanácsadó szolgálattal, a Zala Megyei Pedagógiai Szakszolgálat nagykanizsai-letenyei tagintézményével, az egyházakkal, a különböző sportegyesületekkel, a Halis István Városi Könyvtár napi szinten segíti munkánkat, rendszeresen látogatjuk a Városi Múzeum kiállításait. Jó kapcsolatot ápolunk az Farkas Ferenc Zene- és Aranymetszés Alapfokú Művészeti Iskolával; rendszeresen látogatásokat szervezünk az állatmenhelyre.

Intézményünkben a jó iskolai közérzet, a megbízhatóság, az együtt gondolkodás, a közös tenni akarás mindannyiunk számára egyaránt fontos értéket képvisel. Fogékonyak vagyunk az innovációra, a modernre, akár oktató-nevelői munkánkat, akár kulturális programjainkat tekintve. Közös célunk a kulcskompetenciák szakszerű átadása nyugodt légkörben, a diákokat támogató korszerű, otthonos környezetben.

Dr. Kupóné Gasztonyi Edit

Rózsásné Soós Ágnes

Pályázatok

Petőfi200
Örökös Boldog Iskola
Határtalanul! - Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.
Örökös ökoiskola
A Pécsi Tudományegyetem partnerintézménye
Okosan a pénzzel
Pénz 7
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola